Ograniczenia w wykonywaniu dodatkowej pracy przez urzędnika
Urzędnik samorządowy nie może podejmować zajęć związanych z czynnościami wykonywanymi przez niego w ramach obowiązków służbowych. Zakazane są zajęcia uzasadniające podejrzenie o stronniczość lub interesowność. Anna Puszkarska
W art. 30 ust. 1 ustawy o pracownikach samorządowych (dalej u.p.s.) przyjęto, że pracownik samorządowy zatrudniony na stanowisku urzędniczym, w tym kierowniczym stanowisku urzędniczym, nie może wykonywać:
- zajęć pozostających w sprzeczności lub związanych z zajęciami, które wykonuje w ramach obowiązków służbowych, wywołujących uzasadnione podejrzenie o stronniczość lub interesowność oraz
- zajęć sprzecznych z obowiązkami wynikającymi z ustawy.
W razie stwierdzenia naruszenia przez podwładnego któregokolwiek z tych zakazów niezwłocznie: rozwiązuje się z nim, bez wypowiedzenia, stosunek pracy – w trybie art. 52 § 2 i 3 kodeksu pracy (dalej k.p.) lub odwołuje się go ze stanowiska – np. w przypadku zastępcy wójta (art. 30 ust. 2 u.p.s.).
Wystarczy uzasadnione podejrzenie
W orzecznictwie zwraca się uwagę, że terminy „stronniczość" i „interesowność" są pojęciami niedookreślonymi. Wyjaśnienie, czy dany rodzaj zajęcia może wzbudzać podejrzenia, wymaga odniesienia się do całokształtu okoliczności danego przypadku. Najczęściej do naruszenia zakazu z art. 30 ust. 1 u.p.s. dochodzi wówczas, gdy istnieje ryzyko, że pracownik mógłby...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta