Świąteczny stół będzie się uginał
Polacy wydają na święta ponad 20 mld zł rocznie. W tym tygodniu sklepy najmocniej ten pęd do wydawania odczują, a kluczowy będzie kolejny weekend. piotr mazurkiewicz
O ile wydatki na prezenty trafiają zarówno do handlu stacjonarnego, jak i internetowego – o tyle świąteczne zakupy żywności są domeną sklepów stacjonarnych. Według Deloitte statystyczna polska rodzina wyda na święta 1,5 tys., z czego tylko co trzecia złotówka trafi online.
Nowe produkty
Choć sklepy stacjonarne i tak w tym sezonie nie narzekają na brak powodzenia, to okres świąteczny przyniesie im jeszcze silniejszy wzrost: o 6,1 proc. w porównaniu z ubiegłym rokiem. – Z kolei e-commerce rośnie w Polsce wolniej niż w pozostałych badanych krajach – mówi Patrycja Venulet, dyrektor w dziale strategii Deloitte. – W Polsce jest to 2,7 proc. w porównaniu z 4,8 proc. w Europie. Kanał online, który stanowi 32 proc. wszystkich świątecznych wydatków w ośmiu badanych krajach, urósł o 5 pkt proc. w porównaniu z ubiegłym rokiem – dodaje.
Dla sklepów stacjonarnych rozpoczął się kluczowy okres w roku. Potrwa on aż do samej wigilii, przy czym największego natężenia można spodziewać się w weekend. Do tego wszystko wskazuje na to, że sezon będzie bardzo udany.
– Na razie żadnych sygnałów o spowolnieniu nie widzimy – zastrzega Maciej Ptaszyński, dyrektor generalny Polskiej Izby Handlu....
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta