Incoterms 2020, czyli czas na nowe reguły transportu towarów
Międzynarodowe reguły handlowe zyskały swoją nową wersję.Przedsiębiorcy, którzy do tej pory posługiwali się wersją 2010, nie powinni poczuć się zagubieni.
W ostatnich dekadach tradycją już stało się odświeżanie międzynarodowych reguł handlowych co dziesięć lat. Tak więc była już zalecana wersja 1980, później 1990, 2000, wreszcie 2010. Teraz zastąpi ją zbiór 2020.
Autorzy, czyli Międzynarodowa Izba Handlowa z Paryża postawiła na doprecyzowanie pewnych pojęć, nieco inne ujęcie regulowanych kwestii, a także zmieniła zakres ubezpieczenia w formule kryjącej się pod literami CIP oraz wreszcie zmodyfikowała nazwę formuły DAT zastępując ją regułą DPU.
Handlowcy, przewoźnicy i spedytorzy, którzy korzystali dotychczas z wersji Incoterms 2010 nie powinni mieć żadnych problemów z dostosowaniem się do zmodyfikowanych regulacji, chociaż i tak warto przypomnieć, że nie ma formalnych przeszkód i nadal wolno używać ostatniej (oraz starszych) wersji. Jeżeli więc komuś pasują reguły w dotychczasowym brzmieniu i przystosował się do nich, może w porozumieniu z kontrahentem stosować je nadal.
Jedenaście reguł
Tak, jak w ostatniej wersji, na cały zbiór składa się jedenaście różnych formuł handlowych, z czego siedem może być stosowanych do każdej gałęzi transportu, w tym do przewozu wykorzystującego różnorodne środki przewozu ładunków, a cztery są ukierunkowane na transport wodny: morski lub śródlądowy. Tak więc także ten podział nie powinien zaskoczyć praktyków. Podobnie tradycyjnie...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta