O umorzeniu podatku od nieruchomości decyduje wójt, a nie rada gminy
Indywidualne dane zawarte w deklaracji oraz innych dokumentach składanych przez podatników, płatników lub inkasentów objęte są tajemnicą skarbową. Dostęp do nich mają tylko podmioty wymienione w ustawie.
- Do urzędu miasta wpłynęło ostatnio wiele wniosków o umorzenie zaległości w podatku od nieruchomości – zbyt wysokie stawki według mieszkańców spowodowały trudności finansowe. W związku z tym burmistrz chce aby te wnioski przekazać radnym do zaopiniowania. Czy będzie to prawnie uzasadnione?
Analiza pytania wymaga odniesienia się do przepisów ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa. Podatek od nieruchomości jest jednym z głównych dochodów podatkowych każdej gminy, przy czym nie ma powinności stosowania preferencji w jego spłacie. Formalno-prawna podstawa do stosowanie różnych preferencji istnieje, bowiem wynika ona wprost z normy art. 67a § 1 wspomnianej ustawy. Tam zaś postanowiono, że organ podatkowy, na wniosek podatnika, z zastrzeżeniem art. 67b, w przypadkach uzasadnionych ważnym interesem podatnika lub interesem publicznym, może:
- odroczyć termin płatności podatku lub rozłożyć zapłatę podatku na raty;
- odroczyć lub rozłożyć na raty zapłatę zaległości podatkowej wraz z...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta