Szacować należy, razem czy osobno?
Kalikst Nagel Ustalając wartość zamówienia, zamawiający ma ustalić z należytą starannością liczbę usług, dostaw lub robót budowlanych, które zamierza nabyć, a następnie oszacować ich łączną wartość, niezależnie od tego, czy zamierza je nabyć jednorazowo czy też sukcesywnie w ramach odrębnych postępowań.
Z szacowaniem wartości zamówienia mierzą się wszyscy zamawiający. Wiele aspektów tego obowiązku nadal może sprawiać trudności. Dotyczy to w szczególności kwestii tzw. dzielenia zamówienia. Orzecznictwo KIO, sądów administracyjnych oraz TSUE dostarcza w tym zakresie licznych wskazówek.
Szacowanie wartości zamówienia publicznego ma kluczowe znaczenie dla praktyki stosowania ustawy z 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (p.z.p.). Od wartości zamówienia zależy bowiem w pierwszym rzędzie to, czy zamawiający w ogóle ma obowiązek stosować przepisy p.z.p. do udzielenia danego zamówienia (ze względu na wyłączenie z art. 4 pkt 8 p.z.p.), a w ramach zamówień objętych stosowaniem p.z.p. od tego, czy wartość zamówienia przekracza tzw. progi unijne, czy też jest od nich niższa, zależy kształt wielu obowiązków nakładanych na zamawiających. Poszczególne aspekty obowiązku szacowania wartości zamówienia zostały dość szeroko wyjaśnione w orzecznictwie m.in. Krajowej Izby Odwoławczej, sądów administracyjnych, Naczelnego Sądu Administracyjnego czy także Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej.
Prognoza zamawiającego
Szacowania wartości zamówienia zamawiający dokonuje przed wszczęciem postępowania o udzielenie tego zamówienia. Szacując wartość zamówienia,...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta