Małe firmy: jakie usługi bankowe chwalą, na co narzekają
Rozmowa | Wojciech Terlikowski, kierownik projektu, Centrum Badań Marketingowych INDICATOR
Badanie „Małe firmy o usługach finansowych", przeprowadzone w ubiegłym roku przez Centrum Badań Marketingowych INDICATOR, pokazało, że duża część firm nie zamierzała inwestować. Czy taki wynik powinien być niepokojący?
W 2019 roku odpowiedzi „nie planujemy inwestycji" udzieliło 35 proc. respondentów (chodzi o firmy o rocznych obrotach do 5 mln zł). Rok wcześniej wskaźnik ten wyniósł 38 proc., a w 2017 roku 42 proc. Jak widać, wskaźnik ten systematycznie się poprawia. Coraz mniej badanych przyznaje, że nie przymierza się do inwestycji.
Drobni przedsiębiorcy na ogół boją się dużych słów, takich jak inwestycje czy innowacje, choć w rzeczywistości inwestują i wprowadzają innowacje. Czy zakup nowego laptopa to inwestycja? Tak, ale właściciele firm nie zawsze postrzegają to w taki sposób. Poza tym jedna szósta małych przedsiębiorców łączy finanse osobiste z firmowymi i czasami trudno im przypisać tego typu wydatek do firmy.
Aż boję się pomyśleć, jakich odpowiedzi udzieliliby przedsiębiorcy, gdyby zapytać ich dzisiaj o plany inwestycyjne. Spodziewam się, że będą kolejne badania i za kilka miesięcy poznamy wyniki.
Nikt teraz nie wie, jak to będzie wyglądało w przyszłości, bo trudno przewidzieć skutki pandemii koronawirusa. Poprzedni kryzys finansowy miał zupełnie inny charakter, dlatego wyciąganie na...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta