Zamówenia można skutecznie realizować w duchu współpracy
W odpowiedniej wykładni horyzontalnej współpracy publicznej, zdefiniowanej w art. 67 ust. 1 pkt. 15 prawa zamówień publicznych pomocne mogą być rozstrzygnięcia Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej.
Jedną z przesłanek umożliwiającą na gruncie prawa zamówień publicznych udzielenie tzw. zamówienia z wolnej ręki jest tzw. współpraca publiczno-publiczna lub inaczej horyzontalna współpraca publiczna, zdefiniowana w art. 67 ust. 1 pkt. 15 p.z.p. Nie jest to instytucja rozpowszechniona w obrocie, co wynika przede wszystkim z dość niejasnego ujęcia przesłanek warunkujących możliwość skorzystania z przedmiotowego wyjątku.
Przypomnieć należy, iż zgodnie z ww. regulacją, zamawiający może udzielić zamówienia publicznego z wolnej ręki, jeśli umowa ma być zawarta wyłącznie między co najmniej dwoma zamawiającymi, o których mowa w art. 3 ust. 1 pkt 1–3a, jeżeli spełnione są łącznie następujące warunki:
– umowa ustanawia lub wdraża współpracę między uczestniczącymi zamawiającymi w celu zapewnienia wykonania usług publicznych, które są oni obowiązani wykonać, z myślą o realizacji ich wspólnych celów,
– wdrożeniem tej współpracy kierują jedynie względy związane z interesem publicznym,
– zamawiający realizujący współpracę wykonują na otwartym rynku mniej niż 10 proc. działalności będącej przedmiotem współpracy.
Dyrektywa Unii
Zasadnicza trudność wykładni tego przepisu polega na użyciu w niej klauzul generalnych (takich jak „usługi publiczne", „interes publiczny") oraz dość...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta