Jak przygotować strategię podatkową
Przygotowanie dokumentu opisującego wizję, cele i przyjęte w firmie procedury jest wyzwaniem organizacyjnym, wymagającym zaangażowania pracowników na różnych szczeblach i w różnych departamentach.
Od 1 stycznia 2021 r. dwie grupy podatników obowiązane są do sporządzania i publikowania na stronie internetowej informacji o realizowanej strategii podatkowej za rok podatkowy. Obowiązek ten dotyczy podatkowych grup kapitałowych (bez względu na wysokość osiągniętych przychodów) oraz innych podatników, u których wartość przychodu uzyskana w roku podatkowym przekroczyła równowartość 50 mln euro.
Podatnik zamieszcza informację o realizowanej strategii podatkowej za rok podatkowy na stronie internetowej w ciągu 12 miesięcy od zakończenia roku podatkowego oraz informuje o tym organy podatkowe. W przypadku niewypełnienia obowiązku w wyznaczonym terminie, podatnik podlega karze do 250 tys. zł.
Przepisy nie przewidują wprost obowiązku sporządzania samej strategii podatkowej, a jedynie sporządzania informacji o niej. Z perspektywy praktycznej trudno sobie jednak wyobrazić sporządzenie informacji o realizacji czegoś, czego się nie posiada. W trakcie kontroli organy z pewnością poproszą o przedstawienie strategii. Posiadanie strategii podatkowej wydaje się zatem niezbędne do wypełnienia tego obowiązku sprawozdawczego.
Przykładowy katalog
Przepisy wskazują jedynie przykładowy katalog danych, które powinna zawierać informacja o realizacji strategii. Na chwilę obecną nie ma wzoru takiej informacji i nie wydaje się, żeby miał zostać przygotowany przez...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta