Komu wierzyć w sprawie wzrostu cen?
Inflacja to zjawisko, które wbrew pozorom bardzo trudno zmierzyć. Z pewnością urząd statystyczny robi to lepiej niż indywidualni konsumenci, a nawet firmy analityczne.
W mediach szerokim echem odbiły się wyniki badań grupy firm analitycznych, z których wynika, że w lipcu średnie ceny w sklepach spożywczych wzrosły o 11,9 proc. rok do roku. Te wyliczenia kontrastują z oficjalnymi danymi GUS, w świetle których ceny żywności i napojów bezalkoholowych wzrosły w minionym miesiącu o zaledwie 3,1 proc. rok do roku. Ta rozbieżność w mediach społecznościowych stała się pożywką dla spekulacji, że oficjalne dane są w jakiś sposób zafałszowane, a inflacja w Polsce jest faktycznie wyższa, niż podaje GUS.
To zupełnie nieuprawniony wniosek z danych, które konsorcjum firm analitycznych (UCE RESEARCH, Hiper-Com, AdRetail) zbiera...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta