Na konkurencję firm z Azji jesteśmy przygotowani
– Polska to dla nas dobre miejsce. Chcemy się tu dalej rozwijać, a naszym nadrzędnym celem jest dalsze umacnianie pozycji europejskiego lidera branży AGD – mówi Carla Kriwet, prezes grupy BSH, znanej z marek AGD Bosch i Siemens.
Pandemia uderzyła we wszystkich, niemniej są sektory, które z tego starcia wyszły w miarę obronną ręką. Na ile AGD można zaliczyć do tej grupy?
Muszę najpierw zaznaczyć, że pandemia spowodowała ogromny kryzys dla nas wszystkich. Każdy kogoś stracił, wiele osób ciężko chorowało, dlatego nie chcę rozpatrywać tej sytuacji w kategoriach pozytywnego zdarzenia. Było to coś złego, ale nasz biznes urósł w tym okresie z wielu powodów.
Zmienił się rynek, lockdown zamknął konsumentów w domach, nie mogli podróżować i nie mieli tylu okazji do wydawania pieniędzy. Zaczęli wydawać na rzeczy, które ich otaczały, jak sprzęt kuchenny. Zaobserwowaliśmy też pojawienie się zupełnie nowych grup klientów. Nigdy wcześniej tak wiele osób nie zajmowało się gotowaniem czy pieczeniem. Widzę to także po swoich znajomych. Ludzie próbowali przepisów, wymieniali się nimi.
W ujęciu globalnym widzimy na przykład, że zmywarki mają wciąż niewielkie pokrycie na rynku. Choćby w Chinach ma je mniej niż 5 proc. gospodarstw domowych. Podobnie jest w Indiach. W czasie pandemii okazało się, jak uciążliwe jest codzienne zmywanie naczyń. Dlatego sprzedaż zmywarek rosła i wciąż pojawiali się na nie nowi chętni. Widać to również w przypadku pralek i suszarek do ubrań, kolejnej kategorii o ogromnym potencjale na świecie.
Wzrosło...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta