Coraz bardziej zagrożone dostawy nowych aut
Braki w zaopatrzeniu w komponenty z fabryk w Ukrainie mogą ograniczyć europejską produkcję samochodów nawet o 15 proc. Będą one nie tylko znacznie trudniej dostępne, ale i droższe.
Najpierw pandemia koronawirusa, teraz wojna w Ukrainie – w branży motoryzacyjnej to dwie katastrofy demolujące zatrudniający 12,7 mln osób i odpowiedzialny za przeszło 8 proc. unijnego PKB europejski przemysł, uderzając przy tym w jego klientów rosnącymi opóźnieniami w dostawach samochodów oraz gwałtownymi podwyżkami cen. Rynek nowych aut, który po fatalnym dla kondycji sektora lockdownie z 2020 r. miał się teraz odbudowywać, coraz bardziej się kurczy.
Sprzedaż mocno w dół
W lutym sprzedaż nowych samochodów osobowych w krajach Unii Europejskiej zmalała w porównaniu z ubiegłym rokiem o prawie 7 proc., do niespełna 720 tys. – To najsłabszy lutowy rezultat, odkąd prowadzone są statystyki rejestracji – poinformowało w ubiegłym tygodniu europejskie stowarzyszenie producentów pojazdów ACEA. Co prawda na największych europejskich rynkach wyniki sprzedażowe bardzo się różniły. Gdy we Włoszech i Francji odnotowano dwucyfrowe spadki – o 22,6 oraz o 13 proc., to w Niemczech sprzedaż wzrosła o 3,2 proc., a w Hiszpanii – o...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta