Nauka stacjonarna nie odejdzie do lamusa
| Nauczanie zdalne stało się normą w czasie pandemii. I choć na początku nie było łatwo, z czasem wypracowane rozwiązania okazały się skuteczne. Wiele uczelni zamierza wprowadzić niektóre z nich na stałe, ale nie ma mowy o całkowitej rezygnacji z nauki stacjonarnej.
Na świecie największe zagraniczne uczelnie, np. Cambridge czy MIT, mocno stawiają na ofertę kształcenia online. W Polsce także będą pojawiać się programy kształcenia zdalnego, ale nasze uczelnie nie są nastawione na całkowite odejście od kształcenia stacjonarnego. Środowisko akademickie zgodnie twierdzi, że nauczanie zdalne, zwłaszcza w przypadku uczelni technicznych, medycznych, artystycznych, nie zastąpi kształcenia opartego na bezpośrednim kontakcie studenta z nauczycielem akademickim, bo ma istotne ograniczenia.
– W Akademii Górniczo-Hutniczej im. Stanisława Staszica w Krakowie będziemy dopracowywać i ciągle udoskonalać wykłady prowadzone zdalnie, natomiast kształcenie stacjonarne jest i z pewnością pozostanie jeszcze na bardzo długo kluczowe. Podyktowane jest to specyfiką naszej uczelni. Jesteśmy uniwersytetem technicznym. Kształcenie praktyczne jest dla nas priorytetem. Zajęcia w laboratoriach, w terenie, w pracowniach są istotną częścią zdobywania wykształcenia i uzyskiwania efektów kształcenia – mówi Anna Żmuda-Muszyńska, rzecznik prasowa AGH.
Pozytywną stroną przejścia w tryb zdalny w czasie pandemii było dla uczelni m.in. poszerzenie możliwości organizacji spotkań z różnymi środowiskami z całego świata, z innymi uczelniami czy wykładowcami z różnych ośrodków.
– Obecnie takie spotkania odbywają się i są organizowane przy dużo mniejszym nakładzie finansowym i...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta