Konflikt z pracownikiem lepiej rozwiązać poza sądem
Nieprawidłowo uzasadnione wypowiedzenie, brak wypłaty lub jej zaniżenie naraża pracodawcę na wieloletni proces. Można jednak uniknąć takich sporów, a przynajmniej zminimalizować straty.
Procesy z pracownikami są nieodłącznym elementem stosunku pracy. Pragmatyczne podejście do biznesu nakazuje, aby unikać konfliktów. Generują one dodatkowe koszty oraz pracę, np. zbieranie dokumentów i informacji dla prawników. Ponadto demotywują pozostałą część załogi, ponieważ niemal zawsze świadkami w sądzie są koledzy i koleżanki z pracy.
Powód zwolnienia z pochodnymi
Źródłami procesów pracowniczych są różne kwestie. Przeważnie spory dotyczą nieporozumień dotyczących rozliczania premii lub nadgodzin czy zarzutów w zakresie traktowania (mobbing, molestowanie, naruszenie dóbr osobistych). Kluczową kwestią dla zrozumienia profilaktyki konfliktów jest jednak odniesienie się do zdarzeń, które najczęściej inicjują spory.
Z mojego doświadczenia wynika, że do większości procesów dochodzi w związku z rozwiązaniem stosunku pracy. Pozwy składane po zwolnieniu nie dotyczą jednak wyłącznie odwołania od wypowiedzenia/dyscyplinarki. Pracownicy coraz częściej występują równolegle z dodatkowymi roszczeniami. Szczególnie w sprawach dotyczących kadry menedżerskiej pozwy zainicjowane zwolnieniem obejmują liczne dodatkowe roszczenia. Przeważnie chodzi o premie, nadgodziny i odszkodowania za zdarzenia związane z szeroko rozumianym sposobem traktowania.
Warto się dogadać
Takie doświadczenia...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta