Czy zapach choinki można zarejestrować jako znak towarowy?
Święta to eskalacja kampanii marketingowych i to nie takich zwykłych, tylko tych magicznych, odwołujących się do wspomnień z dzieciństwa, do zapachów, smakołyków i całej palety uczuć związanych z Bożym Narodzeniem. Wykorzystywane są w nich różnorodne oznaczenia. Nie wszystkie jednak mogą korzystać z ochrony prawnej.
Marketing operujący oznaczeniami oddziaływującymi na różne zmysły widać, czuć i słychać na każdym kroku. To także ogromny rynek, który napotyka na problem z ochroną prawną niekonwencjonalnych oznaczeń a zatem innych niż znaki słowne, graficzne czy słowno-graficzne. Takie oznaczenia to między innymi znaki pozycyjne, przestrzenne, kolor lub kombinacja kolorów, dźwięk, ruch, znak multimedialny czy holograficzny, znaki zapachowe czy smakowe.
Wymóg przedstawialności graficznej …
Od wielu lat firmy w Unii Europejskiej lobbowały, aby uelastycznić definicję znaku towarowego i zrezygnować z wymogu przedstawialności graficznej, a tym samym otworzyć szerzej wrota rejestracji dla znaków niekonwencjonalnych: dźwiękowych (zwłaszcza tych, których nie dało się zapisać nutami), zapachowych, przestrzennych, hologramów, ruchomych obrazów, smaków itp. Słynne sprawy zgłoszeń znaków reprezentujących zapach świeżo ściętej trawy czy zapach truskawek uwidoczniły, że bez zmiany przepisów nie ma przestrzeni na rejestrację nowych oznaczeń. Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/2436 z dnia 16 grudnia 2015 r. mająca na celu zbliżenie ustawodawstw państw członkowskich odnoszących się do znaków towarowych (zwana „nową dyrektywą w sprawie znaków towarowych”) przepisy te zmieniła. Odzwierciedla ona w najistotniejszych kwestiach także...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta