Umowa z influencerem – jakich postanowień nie wolno pominąć
Kampanie reklamowe z udziałem influencerów stały się w ostatnich latach popularnym środkiem komunikacji marek z klientami. W tym kontekście dużego znaczenia nabiera kwestia konstrukcji umów zawieranych pomiędzy znaną osobowością internetową a przedsiębiorcą.
Określenie „influencer/influencerka” przyjęło się w języku polskim i zasadniczo jego znaczenie nie wzbudza wątpliwości. Tym niemniej warto sprecyzować, że pojęcie to odnosi się przede wszystkim do działalności internetowej znanych osób, i w tym rozumieniu będzie używane w niniejszym tekście – choć oczywiście działalność influencerów może wykroczyć poza te ramy. Istotny jest fakt, że prowadzenie działalności w ramach kont w mediach społecznościowych przez influencerów jest obserwowane przez znaczną ilość użytkowników. Oczywistym jest więc, że rozpoczęcie współpracy z osobą posiadającą liczne grono obserwatorów, która ma pewien wpływ na obserwującą publiczność, może być dla firm bardzo pożądane.
Bez sztywnych ram
Umowy z influencerami, dotyczące ich udziału w ramach danej kampanii reklamowej, będą zaliczone do „umów nienazwanych”, a więc takich, które nie zostały nazwane wprost w żadnych przepisach, i które zawierają postanowienia właściwe dla różnych rodzajów umów. Omawiany typ umów będzie zasadniczo przejmował elementy umów o dzieło, czy zlecenia, a także umów licencyjnych oraz przenoszących autorskie prawa majątkowe. Zatem co do zasady nie istnieją sztywne ramy określające konieczne postanowienia umów z influencerami. Jak w każdej umowie dotyczącej świadczenia danego rodzaju usług,...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta