Klienci instytucji finansowych pod większą ochroną
Rzecznik Finansowy będzie mógł nałożyć karę w wysokości do 1 mln zł na podmioty rynku finansowego, które nie przestrzegają procedur reklamacji. Będzie mógł też wnosić pozwy w sprawach cywilnych na rzecz klientów tych instytucji.
1 stycznia 2023 r. weszła w życie większość przepisów nowelizacji ustawy o rozpatrywaniu reklamacji przez podmioty rynku finansowego i o Rzeczniku Finansowym oraz innych ustaw.1 Jej celem jest przede wszystkim uporządkowanie kwestii wydatkowania środków z Funduszu Edukacji Finansowej, zwiększenie efektywności systemu ochrony klientów rynku finansowego oraz poprawa edukacji finansowej społeczeństwa. Wedle dostępnych publicznie informacji2 aktualnie w funduszu znajduje się ponad 100 mln zł.
Nowe kompetencje
Znowelizowane przepisy przede wszystkim wzmacniają kompetencje Rzecznika Finansowego. Będzie on uprawniony do reprezentacji spadkobierców posiadających interes prawny w ustaleniu odpowiedzialności czy spełnieniu świadczenia z umowy ubezpieczenia, co dotąd było niemożliwe.
Nadto Rzecznik Finansowy został wyposażony w kompetencję wnoszenia pozwów w sprawach cywilnych na rzecz klientów podmiotu rynku finansowego i wstąpienia do toczącego się postępowania cywilnego. Będzie mógł również wnosić pozwy w postępowaniach grupowych jako reprezentant grupy w zakresie roszczeń klientów podmiotu rynku finansowego lub roszczeń osób fizycznych wynikających z umów o świadczenie usług.
Nowelizacja wprowadza możliwość ustanowienia przez Rzecznika pełnomocników terenowych spośród pracowników jego biura przy...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta