Polacy patrzą już teraz tylko na rosnące ceny
Znaczenie innych kryteriów na zakupach spada. Do tego już ponad 80 proc. regularnie czyta gazetki reklamowe sieci, by wyszukiwać oferty i planować zakupy. 40 proc. Polaków oszczędza na jedzeniu.
Rosnące ponad 20 proc. – czy nawet 50 w przypadku niektórych kategorii – ceny spowodowały już ogromne zmiany w zachowaniach Polaków. Zarobki nie rosną w takim tempie, więc większość jest zmuszona do oszczędzania, co przekłada się na znacznie uważniejsze i ostrożniejsze zakupy.
Z badania SW Research dla Grupy Blix – które „Rzeczpospolita” poznała jako pierwsza – wynika, że już 84,1 proc. przegląda gazetki promocyjne sieci handlowych minimum raz na tydzień. Niemal co drugi robi to dwa, trzy razy w tygodniu, a 14 proc. – nawet codziennie.
Gazetki wciąż mocne
W tym roku z powodu wysokiej inflacji będzie rosło znaczenie gazetek jako narzędzia służącego do optymalizacji wydatków. Taki trend był też mocno widoczny pod koniec 2022 r. – mówi dr Krzysztof Łuczak, współautor badania z Grupy Blix. – Natomiast w tym roku zmniejszy się rola publikacji jako źródła inspiracji do zakupów – dodaje.
– Mężczyźni coraz częściej biorą udział w planowaniu i robieniu zakupów. Nie jest to już, tak często jak dawniej, uważane za obowiązek należący głównie do kobiet. I sieci handlowe powinny brać to mocno pod uwagę przy tworzeniu publikacji gazetkowych – mówi Marcin Lenkiewicz, drugi współautor badania.
Zmiany będą...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta