Ustawowa bezkarność sędziów wywoła kolejne problemy
Polska, jak nigdy dotąd, potrzebuje odbudowy sądownictwa neutralnego politycznie i absolutnie nie należy wciągać sędziów w tak polityczne procesy jak okrągły stół.
Uchwalona przez Sejm 13 stycznia 2023 r. ustawa o zmianie ustawy o Sądzie Najwyższym oraz niektórych innych ustaw (druk sejmowy nr 2870, ustawa przed uchwałą Senatu) w połączeniu z obowiązująca od 15 lipca 2022 r. ustawą z 9 czerwca 2022 r. o zmianie ustawy o Sądzie Najwyższym oraz niektórych innych ustaw (DzU z 2022 r., poz. 1259) może doprowadzić do zmiany ustroju Rzeczypospolitej Polskiej. I nie tzw. test niezawisłości sędziego czy też poddanie spraw dyscyplinarnych sędziów Naczelnemu Sądowi Administracyjnemu są tutaj kluczowe.
„Test niezawisłości”, przy przestrzeganiu ustawy, jest szczególnym rodzajem wniosku o wyłączenie sędziego w konkretnej sprawie. Co prawda skonstruowanym w sposób unikalny w skali światowej (a bardziej dosadnie: w sposób dziwaczny), niemniej jednak formalnie jedynym skutkiem negatywnej oceny niezawisłości sędziego jest jego wyłączenie tylko w tej jednej sprawie.
Radykalna zmiana ustroju państwa polskiego może nastąpić na skutek przepisów ustanawiających bezkarność sędziego za wydanie orzeczenia wprost łamiącego prawo. Przepisy takie zostały wprowadzone wspomnianą na wstępie ustawą z 9 czerwca 2022 r. do ustawy o Sądzie Najwyższym, Prawa o sądach powszechnych, Prawa o ustroju sądów administracyjnych i Prawa o ustroju sądów wojskowych (dalej: ustawy sądowe). Nowa, wciąż nieuchwalona ostatecznie, ustawa z 13 stycznia 2023 r. nieco...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta