Artykuły spożywcze maleją w oczach
Wzrost kosztów przygniata firmy, które zmniejszają wagę produktów, by uniknąć podwyżek. Mogą to robić, ponieważ większość klientów i tak nie czyta etykiet, sprawdza tylko cenę.
Ponowne w ostatnich latach zmniejszenie opakowania popularnego ptasiego mleczka do 340 gramów, choć przed laty było to 500 gramów, to wciąż gorący temat. Wielu konsumentów z oburzeniem komentuje działania firmy w mediach społecznościowych, choć nie ma tu mowy o żadnym wprowadzaniu w błąd.
To podręcznikowy przykład zjawiska w handlu obecnego od dawna, ale teraz narastającego, czyli zmniejszania gramatury produktu najlepiej tak, by klient tego nie zauważył. Downsizing to efekt drastycznych podwyżek cen surowców, których producenci nie są w stanie przerzucić na konsumentów.
Mniej albo drożej
Wedel wyjaśnia, że ze względu na historyczny wzrost cen surowców został zmuszony do wdrażania optymalizacji kosztowych, a także wprowadzenia podwyżek cen. – Ponieważ jednak jedynie w części kompensują one koszty wzrostów cen, zdecydowaliśmy się na zmianę gramatury wybranych produktów w naszym portfolio – podaje firma. – W ten sposób jesteśmy w stanie uniknąć dużo wyższych podwyżek cen produktów – o ok. 50 proc. zamiast obecnych 20 proc. – dodaje.
– Podwyżki...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta