Strefy będą zmuszać do wymiany aut
W grudniu 2022 r. został wyśrubowany nowy rekord: średnia cena sprzedaży nowego auta wzrosła do 167 164 zł – mówi Wojciech Drzewiecki, prezes Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar. Na obniżki nie mamy co liczyć.
Opracowana przez Instytut Samar prognoza skutków strefy czystego transportu w Warszawie zakłada, że na koniec dekady szlaban na wjazd do centrum będzie mieć ćwierć miliona aut zarejestrowanych w mieście. To już nieuchronny scenariusz?
Wyliczenia na 2030 r. wskazują, że zakazem wjazdu do strefy będzie objętych ponad 22 proc. aut, ale musimy mieć świadomość, że struktura ich wieku będzie się zmieniała. Miasto przyjęło, że w kolejnych latach pozostanie taka sama, tymczasem wprowadzenie nowych przepisów będzie skutkować pewnymi zmianami. Ludzie, mając świadomość ograniczeń, będą się starać, a przynajmniej ci, co będą mogli, wymienić auta na te, które pozwolą na swobodne poruszanie się po mieście.
Czy to oznacza, że odsetek wykluczanych aut w kolejnych etapach funkcjonowania strefy okaże się jednak niższy?
Myślę, że tak, to się może w taki sposób zmieniać. W rezultacie niekoniecznie będą to poziomy, które teraz pokazujemy, a więc 27 proc. w 2032 r., czyli ostatnim etapie budowania strefy.
Na ile ta część samochodów niespełniających wymogów w Warszawie może odpowiadać średniej krajowej?
Średni wiek parku samochodów w Polsce to 14–15 lat. W województwie mazowieckim sytuacja wygląda nieco inaczej. Przychody mieszkańców są wyższe niż w pozostałych województwach, więc jeżdżą tu...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta