Umowa franczyzowa w Polsce – czy konieczna jest jej regulacja?
Lepsza ochrona prawna franczyzobiorców ułatwiłaby im decyzje biznesowe i spowodowałaby, że więcej osób prowadziłoby tego rodzaju działalność.
Umowa franczyzowa odgrywa niezwykle istotną rolę w polskiej gospodarce i od czasu wprowadzenia w Polsce gospodarki wolnorynkowej jej rola stale wzrasta. W roku 2020, przed wybuchem pandemii COVID-19, istniało w Polsce ponad 1300 sieci franczyzowych – od sieci małych restauracji lub warsztatów samochodowych po gigantów, takich jak McDonald’s.
Umowa nienazwana
W przeciwieństwie do wielu krajów Unii Europejskiej (Włochy, Holandia, Litwa, Łotwa, Rumunia), nie mówiąc już o ojczyźnie franczyzy – Stanach Zjednoczonych, umowa franczyzy w Polsce nie jest uregulowana prawnie i należy do tzw. umów nienazwanych. Oznacza to, że żaden akt prawny nie reguluje treści umowy franczyzy ani obowiązków stron w sposób specyficzny dla tej umowy. Dopuszczalność zawierania i funkcjonowania umowy franczyzy oparta jest na wyrażonej w kodeksie cywilnym zasadzie swobody umów. Oznacza to, że jej treść może być przez strony ukształtowana dowolnie, byleby tak ukształtowana umowa nie naruszała właściwości stosunku prawnego, prawa oraz zasad współżycia społecznego.
Model franczyzy w praktyce
Przez ponad 30 lat rozwoju gospodarki wolnorynkowej wykształcił się pewien consensus co do koniecznej i obowiązkowej...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta