Zbiórki społecznościowe mocno wyhamowały
Branża crowdfundingu w Polsce, która w poprzednich latach dynamicznie rosła, teraz się kurczy. Z rynku znika w tym roku 100 mln zł – ustaliła „Rzeczpospolita”.
Zainteresowanie zbiórkami online nad Wisłą w ostatnich latach było na tyle duże, że pod względem wielkości rynku Polska uplasowała się na piątym miejscu w Europie, za W. Brytanią, Niemcami, Francją i Włochami. Ale ten imponujący rozwój mamy już za sobą – a od ub.r. widać wyraźne hamowanie. Analitycy nie mają wątpliwości, że 2023 r. dla rodzimej branży będzie wyjątkowo słaby. Z prognoz wynika, że o ile w br. globalnie utworzonych będzie ok. 12 mln kampanii crowdfundingowych, o tyle – jak wskazują eksperci Zrzutka.pl – w naszym kraju będzie ich tylko kilkadziesiąt tysięcy.
Tomasz Chołast, członek zarządu Zrzutki, szacuje, iż rynek społecznościowych zbiórek nad Wisłą skurczy się w br. o 10 proc. Dla porównania globalnie osiągnie on poziom 15,5 mld dol., a więc urośnie o 16 proc.
Szczególnie trudna sytuacja jest w segmencie tzw. equity crowdfundingu (ECF), który stał się alternatywnym sposobem na pozyskanie pieniędzy przez młode, innowacyjne biznesy, w zamian za udziały. Liczbę takich emisji w...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta