Wymarłe gatunki powrócą do życia

03 października 2023 | Rzeczpospolita Cyfrowa | Paweł Rożyński
Mamut włochaty (Mammuthus primigenius)
autor zdjęcia: Royal Victoria Museum
źródło: Rzeczpospolita
Mamut włochaty (Mammuthus primigenius)
Tygrys tasmański zwany też wilkiem tasmańskim (Thylacinus cynocephalus) zamieszkiwał niemal całą Australię, ale tępiony przez człowieka jako szkodnik wyginął w latach 30. XX wieku
autor zdjęcia: naturhistorisches Museum Wien
źródło: Rzeczpospolita
Dront dodo (Raphus cucullatus), nielot, który zniknął w końcu XVII wieku, ważył 10–15 kg
autor zdjęcia: Oxford University Museum of Natural History
źródło: Rzeczpospolita
Mamut włochaty (Mammuthus primigenius) wymarł 10 tys. lat temu. Jego ciosy mogły osiągać nawet 4 metry długości
autor zdjęcia: Joseph Smit „The book of the animal kingdom”
źródło: Rzeczpospolita

Na jednym z XVI-wiecznych arrasów na Wawelu uwagę zwraca dziwaczny ptak z wielką głową. Wtedy dodo jeszcze żyły. Teraz jest szansa, że powrócą, podobnie jak tygrys tasmański czy mamut włochaty.

Świat nauki przed tygodniem obiegła wieść o przełomowym odkryciu, które może przyspieszyć projekty mające na celu odtworzenie utraconych gatunków. Po raz pierwszy udało się odzyskać cząstki RNA pochodzące od dawno wymarłego zwierzęcia. Udało się to w przypadku tygrysa tasmańskiego, który zamieszkiwał niemal całą Australię, ale tępiony przez człowieka jako szkodnik wyginął całkiem niedawno. Ostatni przedstawiciel tego gatunku żył w zoo w Hobart w Tasmanii jeszcze w latach 30. XX wieku.

Kluczowe RNA

Cząstki RNA ze skóry, mięśni i szkieletu pozyskał zespół, którym kieruje Emilio Mármol Sánchez, biolog z Centrum Paleogenetyki i SciLifeLab w Szwecji. Materiał genetyczny dostarczyły szczątki zwierzęcia padłego w końcu XIX wieku, przechowywane w Szwedzkim Muzeum Historii Naturalnej w Sztokholmie. Naukowcy podzielili się swoimi odkryciami w artykule opublikowanym w czasopiśmie naukowym „Genome Research”.

– RNA pozwala stworzyć pełniejszy obraz biologii zwierzęcia – tłumaczył Emilio Mármol Sánchez, cytowany przez CNN. Posłużył się analogią miasta, w którym każda...