Pracodawca musi pokryć koszty zablokowanego urlopu
Pracownik ma prawo do zwrotu kosztów poniesionych w bezpośrednim związku z zaplanowanym urlopem zarówno wtedy, gdy przełożony odwołał go z wolnego, jak i w sytuacji, gdy przesunął mu termin wypoczynku.
∑ Z powodu dużej liczby zamówień jestem zmuszony przesunąć na później termin zaplanowanego przez pracownika urlopu. Problem w tym, że zapłacił on za pobyt w miejscowości uzdrowiskowej. Zwrócił się do mnie z żądaniem, abym pokrył koszty, które poniósł. Kadrowa twierdzi, że nie ma zapisu w kodeksie pracy, który by mnie do tego zobowiązywał. Pracownik się jednak upiera. Co powinienem zrobić w tej sytuacji, aby działać zgodnie z prawem? – pyta czytelnik.
W mojej ocenie nie ulega wątpliwości, że w razie przesunięcia urlopu wypoczynkowego na późniejszy termin z powodu szczególnych potrzeb pracodawcy, pracodawca ma obowiązek zwrócić pracownikowi koszty poniesione w bezpośrednim związku z tym urlopem. Zwrot obejmie także koszty związane z udziałem w imprezach sportowych, kulturalnych czy turystycznych, jeżeli nie ma możliwości zwrócenia kupionych biletów. Jeżeli organizator imprezy odda część kosztów pracownikowi, pracodawca będzie zobligowany wyrównać brakującą kwotę, tak aby bilans pracownika wyniósł zero.
Gdyby pracodawca naruszył przepisy, powinien również pokryć korzyści utracone przez pracownika. Byłoby tak np. w razie przesunięcia urlopu przewidzianego w planie urlopów bez spełnienia przesłanki szczególnych potrzeb pracodawcy – czyli w przypadku, gdyby pracodawca przesunął urlop...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta