Nadzór administracyjny prezesa sądu a prawo pracy
Prawidłowy i nienadmierny nadzór może być wsparciem dla sędziego, jeśli ma do niego zaufanie.
Nadzór administracyjny nad sędziami powinien uwzględniać reguły wynikające z prawa pracy.
Nadzór administracyjny nad działalnością sądów
Zgodnie z art. 8 § 2 ustawy z 27 lipca 2001 r. – Prawo o ustroju sądów powszechnych (usp) działalność administracyjna sądów polega na zapewnieniu właściwego toku wewnętrznego urzędowania, bezpośrednio związanego z wykonywaniem zadań związanych ze sprawowaniem wymiaru sprawiedliwości (w zw. z art. 1 § 2 usp) oraz innych zadań ochrony prawnej (w zw. z art. 1 § 3 usp).
Wewnętrzny nadzór administracyjny nad działalnością sądów, o której stanowi art. 8 § 2 usp, sprawują prezesi sądów (art. 9a § 1). Z kolei zewnętrzny nadzór administracyjny nad tą działalnością sprawuje minister sprawiedliwości przez służbę nadzoru, którą stanowią sędziowie delegowani do Ministerstwa Sprawiedliwości (art. 9a § 2).
W literaturze przedmiotu trafnie podnosi się, że „kwestia nadzoru nad działalnością administracyjną sądów należy do najbardziej kontrowersyjnych spraw związanych z ich ustrojem. Przyczyną tych kontrowersji jest delikatność samej materii oraz fakt, że o tym nadzorze nie wspomina w ogóle Konstytucja RP” (A. Górski [w:] A. Górski, red., „Prawo o ustroju sądów powszechnych. Komentarz”, Warszawa 2013). W nadzorze występuje...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta