Jednostki samorządowe mają samodzielność finansową
Konstytucja RP zapewnia jednostkom samorządu terytorialnego udział w dochodach publicznych odpowiednio do przypadających im zadań.
Ustrojodawca ujął w art. 167 Konstytucji RP unormowania gwarantujące dochody jednostkom samorządu terytorialnego. Przewidział, że:
∑ jednostkom tym zapewnia się udział w dochodach publicznych odpowiednio do przypadających im zadań (ust. 1),
∑ dochodami jednostek samorządu terytorialnego są ich dochody własne oraz subwencje ogólne i dotacje celowe z budżetu państwa (ust. 2),
∑ źródła dochodów jednostek samorządu terytorialnego są określone w ustawie (ust. 3),
∑ zmiany w zakresie zadań i kompetencji jednostek samorządu terytorialnego następują wraz z odpowiednimi zmianami w podziale dochodów publicznych (ust. 4).
Swoboda w ustalaniu wydatków
Trybunał Konstytucyjny podejmował się analizy przywołanego przepisu wiele razy. W wyroku z 10 marca 2015 r. stwierdził, że istota samodzielności finansowej wyraża się w zapewnieniu jednostkom samorządu terytorialnego dochodów pozwalających na realizowanie przypisanych im zadań publicznych, a ponadto oznacza pozostawienie takim jednostkom – w ramach ustawowo określonych ograniczeń – swobody kształtowania takich wydatków. Realizacja tej zasady wymaga stworzenia odpowiednich gwarancji formalnych i proceduralnych (z odwołaniem się do wyroku TK z 24 marca 1998 r., K 40/97). Trybunał w tym orzeczeniu wskazał również, że art. 167 Konstytucji RP...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta