Jak redagować tytuły i podstawy prawne aktów normatywnych
Podstawowa reguła poprawnego redagowania aktów normatywnych wydawanych przez organy jednostek samorządu terytorialnego to minimalizm. Dotyczy on m.in. formułowania tytułu oraz podstawy prawnej.
Tytuł samorządowego aktu normatywnego musi zawierać wszystkie niezbędne informacje pozwalające zidentyfikować rodzaj aktu, organ, który go wydał, datę podjęcia i jego przedmiot. Natomiast podstawa prawna – jak we wszystkich innych aktach podustawowych – ma wskazać przepis zawierający upoważnienie do jego wydania. Odnosi się do nich podstawowa reguła poprawnego redagowania aktów normatywnych – minimalizm. Ta część warsztatów legislacji samorządowej pokaże jak jej przestrzegać.
Budowa tytułu
Tytuł samorządowego aktu normatywnego składa się z czterech elementów zamieszczonych w oddzielnych wierszach.
∑ Oznaczenie rodzaju aktu – uchwała dla organu kolegialnego albo zarządzenie dla aktu organu jednoosobowego, pisane wielkimi literami. Chociaż „Zasady techniki prawodawczej” (z.t.p.) nie przewidują numeracji uchwał i zarządzeń, to przyjęło się, że uchwały numeruje się, stosując dla organu stanowiącego kombinacje cyfr arabskich i rzymskich określających numer uchwały, sesji w danej kadencji i roku podjęcia, na zasadach ustalonych w statucie lub stosowanych zwyczajowo w danej jednostce samorządu terytorialnego (j.s.t.).
∑ Nazwa organu wydającego – pisana wielkimi literami, wynikająca z nazwy i statusu j.s.t. Niestety, w tym zakresie obecnie brak jest przepisów jednoznacznie określających nazwy organów na poziomie gminnym. Organy gmin o statusie...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta