Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Jak rozpędzić regionalne przewozy pasażerskie?

21 lutego 2024 | Ekonomia i rynek | rp.pl
Uczestnicy debaty w siedzibie „Rzeczpospolitej” (od lewej): mecenas Michał Zięba, Kancelaria Hanton; Adrian Furgalski, prezes zarządu Zespołu Doradców Gospodarczych TOR; dr. inż. Krzysztof Krawiec z Politechniki Śląskiej i WiseEuropa; Marcel Klinowski, wiceprezes zarządu POLREGIO, Marta Babicz, zastępca dyrektora Departamentu Beneficjenta Indywidualnego w NFOŚiGW; Adam Pawlik, prezes POLREGIO, dr. Andrzej Kassenberg, Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju
autor zdjęcia: materiały prasowe
źródło: Rzeczpospolita
Uczestnicy debaty w siedzibie „Rzeczpospolitej” (od lewej): mecenas Michał Zięba, Kancelaria Hanton; Adrian Furgalski, prezes zarządu Zespołu Doradców Gospodarczych TOR; dr. inż. Krzysztof Krawiec z Politechniki Śląskiej i WiseEuropa; Marcel Klinowski, wiceprezes zarządu POLREGIO, Marta Babicz, zastępca dyrektora Departamentu Beneficjenta Indywidualnego w NFOŚiGW; Adam Pawlik, prezes POLREGIO, dr. Andrzej Kassenberg, Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju

Potrzebne są nowe źródła finansowania zakupu i utrzymania taboru dla branży REGIO.

Regionalne kolejowe przewozy pasażerskie to w Unii Europejskiej podstawowa usługa publiczna, stanowiąca transportowy układ krwionośny każdego kraju. Ich cena nie może być zbyt wygórowana, ponieważ jest to często codzienny sposób dojeżdżania pasażerów do pracy, szkoły czy na uczelnie. Ze względu na fakt, że bilety pokrywają ok. 30 proc. kosztów, usługa ta jest z założenia deficytowa. W Polsce dodatkowo branża REGIO jest niedofinansowa, co stawia ją przed licznymi wyzwaniami, w tym m.in. dotyczącymi zakupu nowoczesnego i komfortowego taboru.

O zagadnieniach związanych z pozyskaniem środków dla transportu kolejowego dyskutowali uczestnicy debaty „Jak rozpędzić w Polsce regionalne przewozy pasażerskie? Nowe źródła finansowania zakupu i utrzymania taboru, konieczne zmiany prawne”.

Dotacje do taboru niezbędne

POLREGIO jest największym kolejowym przewoźnikiem pasażerskim w Polsce. Spółka przewiozła w 2023 roku ponad 97 mln pasażerów. Ma umowy z 15 marszałkami i… najstarszy tabor w Polsce, którego średni wiek wynosi 41 lat. – Dla nas sprawą egzystencjalną jest wymiana taboru. Do 2035 roku musimy sukcesywnie oddać na złom 148 najstarszych pojazdów typu EN57. Dodatkowo stały przyrost liczby przewożonych pasażerów wymusza rozbudowę floty pojazdów kolejowych, aby zapewnić możliwość realizacji rozkładów jazdy oraz komfort dla...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Wydanie: 12804

Wydanie: 12804

Spis treści
Zamów abonament