Jak rozpędzić regionalne przewozy pasażerskie?
Potrzebne są nowe źródła finansowania zakupu i utrzymania taboru dla branży REGIO.
Regionalne kolejowe przewozy pasażerskie to w Unii Europejskiej podstawowa usługa publiczna, stanowiąca transportowy układ krwionośny każdego kraju. Ich cena nie może być zbyt wygórowana, ponieważ jest to często codzienny sposób dojeżdżania pasażerów do pracy, szkoły czy na uczelnie. Ze względu na fakt, że bilety pokrywają ok. 30 proc. kosztów, usługa ta jest z założenia deficytowa. W Polsce dodatkowo branża REGIO jest niedofinansowa, co stawia ją przed licznymi wyzwaniami, w tym m.in. dotyczącymi zakupu nowoczesnego i komfortowego taboru.
O zagadnieniach związanych z pozyskaniem środków dla transportu kolejowego dyskutowali uczestnicy debaty „Jak rozpędzić w Polsce regionalne przewozy pasażerskie? Nowe źródła finansowania zakupu i utrzymania taboru, konieczne zmiany prawne”.
Dotacje do taboru niezbędne
POLREGIO jest największym kolejowym przewoźnikiem pasażerskim w Polsce. Spółka przewiozła w 2023 roku ponad 97 mln pasażerów. Ma umowy z 15 marszałkami i… najstarszy tabor w Polsce, którego średni wiek wynosi 41 lat. – Dla nas sprawą egzystencjalną jest wymiana taboru. Do 2035 roku musimy sukcesywnie oddać na złom 148 najstarszych pojazdów typu EN57. Dodatkowo stały przyrost liczby przewożonych pasażerów wymusza rozbudowę floty pojazdów kolejowych, aby zapewnić możliwość realizacji rozkładów jazdy oraz komfort dla...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta