Planowanie z pominięciem
Miliony wydanych decyzji o warunkach zabudowy są równoznaczne z milionami rozstrzygnięć opartych tylko na indywidualnych korzyściach. Brakuje uwzględnienia interesu publicznego.
Wnoszący o wydanie decyzji o warunkach zabudowy dla konkretnej inwestycji nie muszą przejmować się interesem publicznym. A ma on zasadnicze znaczenie dla planowania.
Oceny reformy planowania przestrzennego z 2023 r. są zróżnicowane. Wątpliwości budzi zwłaszcza to, czy gminom uda się przygotować i uchwalić nowe instrumenty, czyli plany ogólne, w relatywnie krótkim, wskazanym przez ustawodawcę,terminie (do końca 2025 r.). Można też dyskutować, czy czę ść przepisów jest sformułowana precyzyjnie i adekwatnie do potrzeb. Nie budzi jednak wątpliwości, że jeden z kierunków reformy był bardzo zasadny. Chodzi o ograniczenie roli decyzji o warunkach zabudowy.
Przypomnijmy, że w stanie prawnym sprzed reformy na szczeblu lokalnym występowały trzy instrumenty planowania przestrzennego. Były to:
∑ studia uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego – akty powszechnie niewiążące, stanowiące jednak podstawę planów miejscowych i wyznaczające kierunki zagospodarowania w skali danej gminy (w praktyce jakość tych...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta