Kontrola trzeźwości. Kiedy i jak wolno badać stan pracowników?
Czy pracownik może odmówić poddania się badaniu na poziom alkoholu? Kiedy i kto może przeprowadzić kontrolę trzeźwości? Czy szef ma pole manewru, gdy wynik badania jest wyższy niż zero, ale niższy niż ustawowy poziom?
Po roku od wejścia w życie przepisów umożliwiających kontrolę trzeźwości pracowników przez samego pracodawcę, rzeczniczka PIP podsumowała, że w przypadku 151 kontroli przeprowadzonych w 2023 r. inspektorzy pracy wydali środki prawne w związku z naruszeniem przepisów kodeksu pracy dotyczących kontroli trzeźwości. Jak taka kontrola powinna wyglądać, aby uniknąć zarzutów o naruszaniu przepisów?
∑ Czy pracodawca może badać trzeźwość pracownika?
Tak, pod warunkiem spełnienia określonych wymogów. Przede wszystkim możliwość badania trzeźwości pracowników musi wynikać albo z układu zbiorowego pracy, albo z regulaminu pracy. Gdy pracodawca nie jest objęty układem ani regulaminem, taka możliwość powinna wynikać z obwieszczenia. Pracodawca powinien również określić grupę lub grupy pracowników objętych kontrolą trzeźwości, sposób jej przeprowadzania, w tym rodzaj urządzenia wykorzystywanego do kontroli, czas i częstotliwość jej prowadzenia.
Odpowiednie postanowienia w układzie zbiorowym pracy, regulaminie pracy czy obwieszczeniu stanowią zatem podstawę prawną działania pracodawcy. Bez tych postanowień badanie przeprowadzone przez pracodawcę nie będzie ważne i nie będzie miało doniosłości prawnej. Pracodawca nie będzie miał również podstawy do przetwarzania danych osobowych kontrolowanych pracowników.
Po drugie,...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta