Jak zmniejszyć ryzyko odpowiedzialności członka zarządu spółki komunalnej
Członkowie zarządu spółek komunalnych działają w złożonym otoczeniu prawnym, na styku prawa handlowego i administracyjnego. By uniknąć odpowiedzialności, powinni szczególnie zadbać o udokumentowany proces decyzyjny, stały monitoring sytuacji finansowej oraz prawidłowe gospodarowanie mieniem komunalnym.
Spółki komunalne są stałym elementem polskiego krajobrazu samorządowego. Według GUS pod koniec 2023 r. funkcjonowało około 3200 takich podmiotów. Pomimo to nadal stanowią normatywną zagadkę. Ich definicję i charakter prawny trzeba dekodować na podstawie licznych ustaw, a kompleksowego unormowania nie widać na horyzoncie.
Taki stan rzeczy musi być szczególnie frustrujący dla członków zarządu, którzy są odpowiedzialni za działalność spółki komunalnej.
Spółki komunalne
Ustawa o gospodarce komunalnej stanowi, że jednostki samorządu terytorialnego (JST) mogą prowadzić gospodarkę komunalną w formach zakładu budżetowego lub spółek prawa handlowego – konkretnie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością oraz spółki akcyjnej. Takie spółki, zgodnie z nomenklaturą przyjętą w wyżej wymienionej ustawie, określane są mianem „spółek z udziałem jednostek samorządu terytorialnego”. Skąd zatem pojęcie „spółka komunalna”?
Spółka komunalna nie doczekała się dotychczas definicji legalnej. Często uznaje się, że „spółka komunalna” nie jest pojęciem prawnym, a jedynie ekonomiczno-doktrynalnym, ukutym na potrzeby nauki oraz praktyki obrotu. Przedstawiciele doktryny spierają się o cechy kwalifikujące spółkę komunalną.
Według większości opinii kryterium stanowi liczba udziałów lub akcji,...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta