Gospodarka natychmiastowości to wyzwanie i szansa
Poprzez innowacje, elastyczność i zrozumienie potrzeb lokalnych rynków możemy nie tylko sprostać oczekiwaniom konsumentów, ale także inspirować innych do podejmowania działań na rzecz zrównoważonego rozwoju i efektywności biznesowej – mówi Rob Clark, dyrektor operacyjny, Epson Europe.
Na rynku obserwujemy trend „gospodarki natychmiastowości”. Ludzie, szczególnie młodzi, oczekują bardzo szybkich odpowiedzi firm na ich potrzeby. Z czego to wynika?
Ustalmy najpierw czym jest „gospodarka natychmiastowości”. Ten termin oznacza zjawisko rosnącej niecierpliwości konsumentów, oczekujących natychmiastowego dostępu do produktów, usług i zasobów, gdzie kluczową rolę odgrywa tu szybkość ich „zaspakajania”. Jest to rezultat gwałtownego postępu technologicznego, zmian kulturowych i psychologicznych oraz globalnych wydarzeń, takich jak Covid-19.
To technologia odegrała kluczową rolę w tej zmianie. Szerokopasmowy internet mobilny dostępny w każdym telefonie, globalne platformy społecznościowe oraz aplikacje konstruowane tak, by przyciągać uwagę, sprawiają, że konsumenci mogą korzystać z usług i robić zakupy w dowolnym miejscu i czasie. Dodatkowo globalizacja i urbanizacja przyspieszyły tempo życia, co sprawiło, że coraz więcej ludzi poszukuje sposobów na oszczędzanie czasu. Nowe pokolenia, zwłaszcza milenialsi i pokolenie Z, już dorastały w świecie, gdzie natychmiastowy dostęp do informacji, usług i produktów stał się normą.
Nie możemy jednak zapomnieć o psychologicznym aspekcie. Natychmiastowa gratyfikacja – i widzę tu podobieństwo między dowartościowaniem przez „zbieranie lajków”...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta