Tylko zamawiający mogą otworzyć te drzwi
Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej, wydając wyroki w sprawach C-652/22 Kolin i C-266/22 Qingdao Sifang, doprowadził do radykalnej zmiany w praktyce traktowania wykonawców z państw trzecich na rynku zamówień publicznych.
Po wyroku TSUE ws. C-652/22 Kolin z 22 października 2024 r. wszyscy uczestnicy rynku zamówień publicznych czekali na wyrok w powiązanej sprawie C-266/22 Qingdao Sifang. Został on ogłoszony 13 marca 2025 r. Jądrem problemu rozpatrywanego przez Trybunał w obu sprawach była kwestia udziału wykonawców z państw trzecich, które nie zawarły z Unią Europejską umowy międzynarodowej gwarantującej równy i wzajemny dostęp do zamówień publicznych. Takich wykonawców będę dalej nazywał wykonawcami z państw trzecich.
Dwie sprawy, odmienne szczegóły
Sprawy różniły się kilkoma szczegółami. W sprawie C-652/22 Kolin wykonawca turecki występował samodzielnie (bez konsorcjum), natomiast w sprawie C-266/22 Qingdao Sifang wykonawca chiński był konsorcjantem wykonawcy unijnego, a zatem zastanawiano się, czy takie chińsko-unijne konsorcjum jest traktowane tak samo jak wykonawca z państwa trzeciego, czy też raczej jak wykonawca unijny. TSUE wypowiedział się na ten temat wyraźnie, wskazując, że konsorcjum chińsko-unijne powinno być traktowane tak samo jak samodzielnie występujący wykonawca z Chin; takie konsorcjum nie ma zagwarantowanego dostępu do postępowań i może w nich uczestniczyć tylko wtedy, gdy zamawiający wyrazi na to zgodę (pkt 64).
Druga różnica dotyczyła regulacji prawa krajowego nt. wykonawców z państw trzecich. W...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta


![[?]](https://static.presspublica.pl/web/rp/img/cookies/Qmark.png)