Jak zwiększyć efektywność administracji publicznej?
W dobie rosnących oczekiwań społecznych i ograniczonych zasobów konieczne jest stosowanie narzędzi zarządzania pozwalających optymalizować procesy, zwiększać sprawność organizacyjną i poprawiać standard usług publicznych.
Kierunek pracy urzędnika to przede wszystkim obowiązek działania na podstawie i zgodnie z prawem. To zakorzenione w legalistycznym porządku przekonanie silnie wpływa na charakter podejmowanych przez niego działań (urzędniczych), jednak istotne są także zasady dobrego rządzenia (good governance), które określają, jak powinny funkcjonować instytucje publiczne. Te zasady to: otwartość (openness), partycypacja (participation), odpowiedzialność (accountability), efektywność (effectiveness) oraz spójność (coherence). Wyzwaniem dla administracji jest zastosowanie tych zasad w praktyce – choćby efektywności, czyli relacji między nakładami i osiąganymi rezultatami. A jednak efektywność nie jest zazwyczaj kojarzona ze słowem „administracja”. Tymczasem efektywność instytucji publicznych ma kluczowe znaczenie dla jakości świadczonych usług i poziomu zadowolenia obywateli. Jak zatem sprawić, aby nasza administracja była bardziej efektywna?
Redukcja obciążeń
Odpowiedź na pytanie o efektywność administracji z pozoru wydaje się być prosta. Urzędnicy powinni stosować i dobrze wykorzystywać różnorodne narzędzia i metody dopasowane do potrzeb urzędów. Część z nich albo ma charakter obowiązkowy, jak budżet zadaniowy, kontrola zarządcza czy audyt, inne, jak zarządzanie...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta


![[?]](https://static.presspublica.pl/web/rp/img/cookies/Qmark.png)