Polski eksport części do aut straci 650 mln zł
Amerykańskie taryfy celne dla aut i części będą słono kosztowały Niemców: prawie 7,7 mld dol. – wylicza Dun & Bradstreet. Słowacka motoryzacja straci na cłach Trumpa 1,6 mld dol., a węgierska 518 mln dol.
25-procentowe cła nałożone przed Donalda Trumpa na import samochodów i komponentów do ich produkcji będą kosztowały polski przemysł motoryzacyjny blisko 162 mln dol. – szacuje amerykańska wywiadownia gospodarcza Dun & Bradstreet (D&B), do której wyliczeń dotarła „Rzeczpospolita”. To ok. 650 mln zł, które z powodu podwyższonych taryf stracą producenci części montowanych za granicą w samochodach przeznaczonych na rynek amerykański. Według danych D&B w 2024 r. motoryzacyjny import z Polski do USA wart był 647 mln dol., z czego 643 mln dol. przypadło na części do produkcji aut (udział gotowych samochodów o wartości 4,1 mln dol. był śladowy). – To nie tylko podważy opłacalność eksportu, ale także może wywołać efekt domina w całym europejskim przemyśle motoryzacyjnym – uważa Tomasz Bęben, prezes Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych.
Najbardziej poszkodowani w Europie będą Niemcy, dla których Stany Zjednoczone są jednym z najważniejszych rynków eksportowych. Według D&B...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta


![[?]](https://static.presspublica.pl/web/rp/img/cookies/Qmark.png)