Na Wielkanoc ceny rosną mocniej
Dziesięć dni kwietnia dało nieznacznie wyższy wzrost średnich cen niż w marcu. Ale produkty typowo świąteczne zdrożały średnio aż o 8,1 proc.
Najbardziej zdrożało masło, bo o 27 proc., jajka zaś o ponad 21 proc. Kategoria słodyczy zanotowała wzrost cen o przeszło 13 proc. r./r. Z kolei mięso i wędliny średnio zdrożały tylko o blisko 6 proc. – wynika z szybkiego szacunku UCE Research i Grupy Blix obejmującego dni od 1 do 10 kwietnia. „Rzeczpospolita” poznała te dane jako pierwsza.
– Wyraźnie widać, że w tym roku artykuły tłuszczowe i nabiał najbardziej podniosły średnią wartość koszyka wielkanocnego. Choć głównie statystykę podniosły właściwie dwa produkty (masło i jajka), to ten wzrost jest dla konsumentów dość mocno odczuwalny – mówi dr Krzysztof Łuczak, główny ekonomista Grupy Blix.
Drożyzna nie hamuje
Według danych Indeksu Cen w Sklepach Detalicznych ceny w marcu średnio r./r. wzrosły o 6,7 proc., z kolei początek kwietnia przyniósł ich wzrost o 6,8 proc. – Tego typu wyników można było się spodziewać od co najmniej dwóch–trzech miesięcy. Wiele symptomów na rynku wskazywało na to, że ceny w sklepach...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta