AI pociąga za sobą nowe obowiązki dla firm
Organizacje korzystające z systemów sztucznej inteligencji, muszą zadbać o to, by ich personel miał odpowiednią wiedzę i umiejętności. To wymóg wprowadzony unijnymi przepisami.
Od 2 lutego 2025 r. zaczęła być stosowana pierwsza grupa przepisów Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1689 w sprawie ustanowienia zharmonizowanych przepisów dotyczących sztucznej inteligencji (AI Act). Wśród przepisów, które są już stosowane, znalazł się art. 4, który nakłada na organizacje obowiązek podnoszenia kwalifikacji personelu w zakresie AI. Te obowiązki, określane zbiorczo jako „AI Literacy”, już teraz bezpośrednio dotyczą wszystkich podmiotów wykorzystujących systemy AI.
Zgodnie z nową regulacją zarówno dostawcy, jak i podmioty stosujące systemy AI, muszą zadbać o to, by ich personel i inne osoby zajmujące się działaniem i wykorzystaniem systemów AI w ich imieniu) miał odpowiednią wiedzę i kompetencje w zakresie sztucznej inteligencji. Obowiązki te obejmują budowanie i systematyczne podnoszenie umiejętności związanych z wykorzystaniem i wdrażaniem narzędzi AI. Podmioty te muszą też kształtować świadomość potencjalnego ryzyka wynikającego ze stosowania sztucznej inteligencji.
Art. 4 AI Act określa te wymogi w sposób szeroki i ogólny, nie wskazując konkretnych wytycznych dotyczących ich realizacji. Jak zatem organizacje powinny przygotować się i wdrażać systemy budowania kompetencji personelu w zakresie AI, by zachować zgodność z nowymi przepisami?
Zaufanie w erze technologii...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta


![[?]](https://static.presspublica.pl/web/rp/img/cookies/Qmark.png)