Definicja mobbingu w kodeksie pracy nie rozwiązuje problemu pracodawców
Nowa definicja mobbingu ma zwiększyć przejrzystość prawa pracy. Ale to postępowania wyjaśniające i zasady ochrony danych pracowników zgłaszających mobbing pozostają nierozwiązanym problemem wymagającym pilnej interwencji ustawodawcy.
W styczniu 2025 r. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło projekt zmian do kodeksu pracy, który ma modyfikować przepisy dotyczące mobbingu, przede wszystkim jego definicję. W założeniu projektodawców nowelizacja ma na celu poprawić funkcję informacyjną przepisów, uprościć definicję mobbingu, a w konsekwencji zmniejszyć trudności w prawidłowym identyfikowaniu zachowań będących przejawem mobbingu i ułatwić pracownikom dochodzenie ochrony prawnej. Pojawia się jednak pytanie, czy rzeczywiście to rozumienie pojęcia mobbingu budzi najwięcej wątpliwości i kontrowersji wśród pracowników i pracodawców.
Zmiana definicji
W ocenie projektodawców aktualna definicja mobbingu wskazana w art. 943 § 2 kodeksu pracy jest zbyt ogólna i lakoniczna. Dlatego proponują oni, aby po zmianach przepisy stanowiły, iż mobbing oznacza zachowania polegające na uporczywym nękaniu pracownika, uporczywość zaś nękania polega na tym, że jest ono powtarzalne, nawracające lub stałe (art. 943 § 2 i § 3 kodeksu pracy wedle nowelizacji). Ponadto, w kodeksie pracy ma znaleźć się przykładowy katalog zachowań świadczących o mobbingu.
Jednocześnie nowelizacja rozbudowuje już obecny obowiązek pracodawcy w postaci przeciwdziałania mobbingowi i zakłada, że pracodawca jest obowiązany aktywnie i stale przeciwdziałać mobbingowi przez stosowanie działań...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta


![[?]](https://static.presspublica.pl/web/rp/img/cookies/Qmark.png)