Można ograniczyć biurokrację przy tworzeniu prawa
Proces legislacyjny z perspektywy urzędnika służby cywilnej wymaga zmian. Pierwszym krokiem jest elektronizacja procedur tworzenia prawa.
Zgodnie z określoną w art. 7 Konstytucji RP zasadą praworządności organy władzy publicznej działają na podstawie i w granicach prawa. Oznacza to, że prawo jest narzędziem pracy urzędników. Dlatego tak ważna jest jego jakość, a na jakość prawa ma istotny wpływ proces legislacyjny.
Brak systemu teleinformatycznego
W procesie tym Konstytucja RP przyznaje Radzie Ministrów istotne uprawnienia. Członkowie korpusu służby cywilnej zatrudnieni w urzędach administracji rządowej aktywnie uczestniczą w tworzeniu prawa w Polsce. Przez kilkanaście lat pracy w różnych urzędach administracji rządowej także i ja miałam okazję brać udział w działaniach w ramach rządowego procesu legislacyjnego. Proces ten z perspektywy urzędnika wymaga zmian.
W pierwszej kolejności powinna nastąpić elektronizacja procedur tworzenia prawa. Skutkiem braku systemu teleinformatycznego ułatwiającego tworzenie przepisów prawa jest obciążenie urzędników wieloma żmudnymi i czasochłonnymi czynnościami. W zeszłym roku Fundacja Sprawne Państwo*) (FSP) w ramach konsultacji publicznych zgłosiła uwagi do projektu ustawy dotyczącej deregulacji prawa gospodarczego i administracyjnego. Tabela uwag zgłoszonych w ramach konsultacji publicznych zawierała 409 punktów i liczyła 513 stron. W sumie w ramach...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta


![[?]](https://static.presspublica.pl/web/rp/img/cookies/Qmark.png)