Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Metro w krajach azjatyckich Część I: Japonia i Chiny

13 czerwca 2025 | Rzecz o historii | Ryszard Tadeusiewicz
Wnętrze pociągu metra na linii 1 w Pekinie
autor zdjęcia: Tyg728 / Creative Commons Attribution-Share Alike 4.0 International license
źródło: Rzeczpospolita
Wnętrze pociągu metra na linii 1 w Pekinie
Tokyo Metro: stacja Shibuya, peron linii Ginza
autor zdjęcia: Syced / Creative Commons CC0 1.0 Universal Public Domain Dedication
źródło: Rzeczpospolita
Tokyo Metro: stacja Shibuya, peron linii Ginza

W Tokio pierwszą linię uruchomiono 30 września 1927 r., co wówczas dało Japonii pierwsze miejsce w Azji. Współczesne Chiny także mogą pochwalić się rozbudowaną podziemną koleją... Ale np. w Pekinie aż do 1973 r. z metra wolno było korzystać tylko urzędnikom państwowym!

Pisząc o historii rozwoju techniki, nie sposób ignorować tego, co się wydarzyło z komunikacją miejską w ciągu ostatnich ponad 150 lat. W 1863 r. wprowadzono pierwsze pociągi podziemne w Londynie i od tej pory kolejne miasta w kolejnych krajach wyposażały się w ten nowy system komunikacji, nazywany niemal wszędzie metrem. Przedstawiłem ogólny szkic powstania i rozwoju tego systemu komunikacji („Rzecz o Historii”, 25 kwietnia 2025), omówiłem rozwój systemów metra w Europie („Rzecz o Historii”, 9 maja 2025) oraz na kontynencie amerykańskim („Rzecz o Historii”, 30 maja 2025). W tym zaś felietonie (i w dwóch następnych) przedstawię, jak ten środek lokomocji przyjął się oraz rozwinął w krajach azjatyckich.

Pierwsza była Japonia

Na początku XX w. krajem azjatyckim najbardziej otwartym na nowinki techniczne była Japonia. Jednocześnie potrzeby związane z komunikacją miejską rosły tam bardzo szybko – wraz z rozwojem dużych japońskich miast. Warto przypomnieć, że w roku 1908 Tokio miało już ponad 2,5 mln mieszkańców, a komunikacja miejska była dość uboga – poza napędzanymi przez ludzi rikszami przemieszczano się łodziami po przepływających przez Tokio rzekach (głównie rzeką Sumida).

Najpierw wprowadzono więc w Tokio tramwaje. Pierwsze linie...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Wydanie: 13200

Wydanie: 13200

Spis treści

Gość ,,Rzeczpospolitej''

Zamów abonament