Prezenty i upominki reklamowe – problemy z rozliczeniem PIT
Działania promocyjne i reklamowe prowadzone przez przedsiębiorców mogą polegać na wydaniu potencjalnym klientom lub kontrahentom prezentów czy upominków. Zasady opodatkowania tego rodzaju świadczeń często budzą wątpliwości podatników.
Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy o PIT wolna od podatku jest wartość nieodpłatnych świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, otrzymanych od świadczeniodawcy w związku z jego promocją lub reklamą – jeżeli jednorazowa wartość tych świadczeń nie przekracza kwoty 200 zł. Zwolnienie nie ma zastosowania, jeżeli świadczenie jest dokonywane na rzecz pracownika świadczeniodawcy lub osoby pozostającej ze świadczeniodawcą w stosunku cywilnoprawnym.
Zwolnienie ma zastosowanie do przychodów z tzw. innych źródeł (art. 20 ust. 1 ustawy o PIT). To oznacza, że wydanie prezentu nie może być formą wynagrodzenia za jakiekolwiek działania zarobkowe odbiorcy świadczenia. Organy podatkowe prezentują też pogląd, że z tego powodu zwolnienie nie obejmuje prezentów wydawanych osobom fizycznym prowadzącym działalność gospodarczą, w związku z tą działalnością (gdyż takie świadczenia stanowią dla tych osób przychód ze źródła – pozarolnicza działalność gospodarcza – art. 14 ustawy o PIT). Na wydającym prezent nie ciążą w takim przypadku obowiązki płatnicze i informacyjne, ponieważ z podatku rozlicza się samodzielnie beneficjent świadczenia (por. np. pismo dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 13 marca 2024 r., 0113-KDIPT2-3.4011.32. 2024.1.IR).
Tylko nieodpłatne świadczenia
Zwolnienie ma zastosowanie w przypadku wydania świadczeń...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta


![[?]](https://static.presspublica.pl/web/rp/img/cookies/Qmark.png)