Polski przemysł motoryzacyjny hamuje coraz ostrzej
Rosną koszty pracy, słabnie produkcja pojazdów, kurczą się zagraniczne inwestycje – wynika z raportu PIE.
Maleje znaczenie branży motoryzacyjnej w polskiej gospodarce – wynika z najnowszego raportu Polskiego Instytutu Ekonomicznego (PIE), do którego dotarła „Rzeczpospolita”. Ten sektor odpowiadający za 8,5 proc. wartości całego polskiego eksportu oraz za 2 proc. wszystkich miejsc pracy w Polsce, trzeci pod względem wielkości w polskim przemyśle, traci na słabnącej koniunkturze, uzależnieniu od zagranicznych odbiorców oraz pogarszającej się konkurencyjności. Napędzające go jeszcze kilka lat temu zagraniczne inwestycje słabną, w 12 działających w Polsce fabrykach gotowych pojazdów stopniowo kurczy się produkcja.
W raporcie „Diagnoza i perspektywy rozwoju sektora motoryzacyjnego w Polsce” znalazła się także ocena wymuszanego przez unijne regulacje zwrotu branży ku elektromobilności: nie daje ona powodów do optymizmu. Udział samochodów elektrycznych w rynku jest mały, a spełnienie kolejnych warunków redukcji emisji wyznaczonych na 2030 r. – niepewne. Kluczowym problemem pozostaje mocne powiązanie produkcji polskiego przemysłu motoryzacyjnego z tradycyjnymi napędami. Szacunkowa zależność sektora od łańcucha dostaw dla motoryzacji opartej na tradycyjnych silnikach spalinowych może sięgać około 25 proc. Tyle wynosi udział w eksporcie produktów...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta


![[?]](https://static.presspublica.pl/web/rp/img/cookies/Qmark.png)
