Czy pracownik mobilny może pracować zdalnie?
Fakt, że danego dnia pracownicy mobilni wykonują zadania z domu, nie oznacza automatycznie, że świadczą pracę zdalną w rozumieniu kodeksu pracy. Ważne są uzgodnienia z pracodawcą.
W czasach COVID-19 wielu pracowników zabrało swoje rzeczy z biur i zaczęło wykonywać obowiązki z domu. Z czasem termin „praca zdalna” stał się powszechny, a następnie został wprowadzony do kodeksu pracy, odsyłając do lamusa tzw. telepracę.
W dobie cyfryzacji i powszechnej łączności praca zdalna stała się więc integralnym elementem codzienności wielu zawodów. Technologia pozwala nam być „w biurze” niemal wszędzie. Ale czy dotyczy to również pracowników mobilnych, którzy wykonują swoje obowiązki w wielu miejscach – handlowców czy serwisantów? Czy skoro ich praca odbywa się w rozproszonych lokalizacjach, mogą czasem zatrzymać się w domu i pracować zdalnie?
Praca zdalna w świetle prawa
Aktualnie, zgodnie z przepisami, praca zdalna to taka, którą można wykonywać całkowicie lub częściowo w miejscu wskazanym przez pracownika i każdorazowo uzgodnionym z pracodawcą, w szczególności z wykorzystaniem środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość. Nie chodzi więc o kilkuminutowe odpisanie na maila z domu czy dokończenie zadania po godzinach. W pewnym uproszczeniu chodzi natomiast o:
1) stałe albo regularne oraz uzgodnione z pracodawcą na przyszłość (przypadek pracy zdalnej całkowitej lub hybrydowej) albo
2) incydentalne (do 24 dni w roku kalendarzowym) oraz mające miejsce ad hoc – na zaakceptowany przez szefa wniosek...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta


![[?]](https://static.presspublica.pl/web/rp/img/cookies/Qmark.png)