Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Kiedy dodatkowa praca staje się nieuczciwą konkurencją?

27 listopada 2025 | Dodatek | Natalia Ożóg Maciej Cupryś

Pracownik ma obowiązek dbać o dobro zakładu pracy, co obejmuje również powstrzymanie się od działań mogących temu dobru zagrozić.

Zjawisko podejmowania dodatkowej pracy przestaje być nic nieznaczącym marginesem rynku pracy. Wg danych Eurostatu z 2024 r. blisko cztery proc. pracowników w Unii wykonuje równolegle inne zajęcie zarobkowe, a w niektórych krajach – w tym w Polsce – odsetek ten systematycznie rośnie. To efekt zwiększającej się elastyczności rynku pracy, ale też kosztów życia i zmian pokoleniowych. Coraz więcej osób łączy etat z własną działalnością, zleceniami lub współpracą w formie zdalnej. Pojawia się jednak pytanie o granice dopuszczalnej aktywności pracownika – kiedy dodatkowe zatrudnienie staje się naruszeniem obowiązku lojalności?

Obowiązek lojalności

Prawo pracy nie zakazuje czerpania dochodów z kilku źródeł. Co więcej, sam fakt podejmowania dodatkowej aktywności nie stanowi jeszcze naruszenia obowiązków pracowniczych. Jednak zgodnie z art. 100 § 2 pkt. 4 kodeksu pracy pracownik ma obowiązek dbać o dobro zakładu pracy, co obejmuje również powstrzymanie się od działań mogących temu dobru zagrozić. Obowiązek lojalności nie kończy się z momentem opuszczenia miejsca pracy – trwa także po godzinach. Obejmuje zarówno uczciwość w relacjach...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Wydanie: 13339

Wydanie: 13339

Spis treści

Reklama

Logistyka Transport Spedycja

Gość „Rzeczpospolitej”

Zamów abonament