Nieprzemyślane rabaty? UOKiK może je zakwestionować
Kiedy przedsiębiorca chce się przypodobać klientom, oferując nieprzemyślane rabaty, może go to słono kosztować.
W praktyce niektóre z zachowań na rynku Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów może zakwalifikować jako nieuczciwe wykorzystywanie przewagi konkurencyjnej. W polskim i unijnym prawie obowiązuje bowiem zasada, że konkurencja na rynku musi odbywać się według równych zasad, a wszelkie odstępstwa, które prowadzą do faworyzowania jednej grupy klientów kosztem innych uczestników rynku, mogą zostać potraktowane jako naruszenie prawa.
1. Czym jest nieuczciwa przewaga konkurencyjna?
Nieuczciwa przewaga konkurencyjna oznacza sytuację, w której przedsiębiorca nadużywa swojej pozycji, aby narzucić klientowi warunki trudne do odrzucenia lub ograniczyć dostęp konkurencji do rynku. Często przedsiębiorcy nie zdają sobie sprawy, że nawet działania wynikające z dobrej woli – takie jak zaoferowanie wyjątkowych rabatów, opóźnionych terminów płatności, darmowych usług dodatkowych czy szybszej realizacji zamówień - mogą być zakwalifikowane jako praktyki zakłócające konkurencję. Trzeba jednak...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta


![[?]](https://static.presspublica.pl/web/rp/img/cookies/Qmark.png)