Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Nieprzemyślane rabaty? UOKiK może je zakwestionować

05 grudnia 2025 | Dodatek | Mateusz Ostrowski

Kiedy przedsiębiorca chce się przypodobać klientom, oferując nieprzemyślane rabaty, może go to słono kosztować.

W praktyce niektóre z zachowań na rynku Urząd Ochrony Konkurencji i  Konsumentów może zakwalifikować jako nieuczciwe wykorzystywanie przewagi konkurencyjnej. W polskim i unijnym prawie obowiązuje bowiem zasada, że konkurencja na rynku musi odbywać się według równych zasad, a wszelkie odstępstwa, które prowadzą do faworyzowania jednej grupy klientów kosztem innych uczestników rynku, mogą zostać potraktowane jako naruszenie prawa.

1. Czym jest nieuczciwa przewaga konkurencyjna?

Nieuczciwa przewaga konkurencyjna oznacza sytuację, w której przedsiębiorca nadużywa swojej pozycji, aby narzucić klientowi warunki trudne do odrzucenia lub ograniczyć dostęp konkurencji do rynku. Często przedsiębiorcy nie zdają sobie sprawy, że nawet działania wynikające z dobrej woli – takie jak zaoferowanie wyjątkowych rabatów, opóźnionych terminów płatności, darmowych usług dodatkowych czy szybszej realizacji zamówień - mogą być zakwalifikowane jako praktyki zakłócające konkurencję. Trzeba jednak...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Wydanie: 13346

Wydanie: 13346

Spis treści

Reklama

Komunikaty + drobne

Zamów abonament