Krajowy System e-Faktur – kwestie prawno-podatkowe. Na co uważać?
Firmy mogą otrzymać fałszywe faktury z różnych źródeł. Będzie więc wymagana dalece idąca ostrożność przy użytkowaniu systemu i jego weryfikacja.
W pierwszym artykule z cyklu KSEF „Zmiany dotyczące fakturowania i rejestracji dokumentów” opisaliśmy najważniejsze założenia nowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) i niektóre zależności prawne, z którymi rekomendujemy zapoznać się, gdyż wpłyną one na wzajemne kontakty biznesowe w nowej rzeczywistości gospodarczej. W drugim artykule cyklu skupimy się na problemach i pułapkach prawno-podatkowych związanych z nową infrastrukturą, na którą uczulamy czytelników, wskazując konkretne przykłady i możliwe rozwiązania.
1. Co ze sprzedażą zwolnioną po wejściu w życie KSeF? Czy e-faktury będziemy musieli wystawiać wobec konsumentów?
Co do zasady, po wejściu w życie obligatoryjnego KSeF, wszystkie faktury powinny być wystawiane za pośrednictwem KSeF. Będzie jednak kilka wyjątków. Dokumenty dotyczące niektórej sprzedaży zwolnionej z VAT, czy np. transakcje potwierdzane wystawianymi rachunkami (niemogącymi zostać uznanymi za fakturę), nie podlegają obowiązkowi ujmowania w KSeF. Przykładowo dotyczy to np. potwierdzenia transakcji dla osób fizycznych, np. przy najmie prywatnym. Przy okazji wejścia w życie KSeF może jednak się okazać, że sprzedawca będzie zobowiązany w pewnych okolicznościach do wystawienia faktury – i może się wtedy okazać, że np. już od 1 kwietnia 2026 r. przedsiębiorca będzie jednak potrzebował wystawiać e-fakturę w KSeF – np. na rzecz innych...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta


![[?]](https://static.presspublica.pl/web/rp/img/cookies/Qmark.png)