Wymogi dotyczące znaków towarowych w opisie przedmiotu zamówienia
Zamawiający mogą niekiedy uznać za zasadne użycie w opisie przedmiotu zamówienia znaków towarowych, patentów lub pochodzenia, źródła lub szczególnego procesu, który charakteryzuje produkty lub usługi dostarczane przez konkretnego wykonawcę. Czy jest to dopuszczalne? Jakie wiążą się z tym ryzyka?
W trakcie przygotowywania opisu przedmiotu zamówienia podczas realizacji projektu niekiedy może pojawić się konieczność ujęcia w nim znaków towarowych, patentów lub pochodzenia, źródła lub szczególnego procesu, który charakteryzuje produkty lub usługi dostarczane przez konkretnego wykonawcę. Co do zasady działanie takie jest dopuszczalne na podstawie zarówno ustawy Prawo zamówień publicznych, jak i wytycznych w zakresie kwalifikowalności wydatków. Niemniej jednak opisanie przedmiotu zamówienia przy użyciu znaków towarowych, patentów itd. obwarowane jest zarówno w ww. ustawie, jak i w wytycznych w zakresie kwalifikowalności wydatków warunkami.
1. Naruszenie zasady uczciwej konkurencji
Żeby móc opisać przedmiot zamówienia przy użyciu znaków towarowych, patentów itd., zamawiający nie może dokonać tego opisu w wystarczająco precyzyjny i zrozumiały sposób bez użycia odniesień do konkretnych produktów czy rozwiązań. Co istotne, w przypadku kontroli, to na beneficjencie ciążył będzie obowiązek wykazania, iż warunek ten był spełniony w danym postępowaniu i konieczność zastosowania odniesienia do konkretnych produktów, czy rozwiązań wynikała ze specyfiki przedmiotu zamówienia, a nie z nieuzasadnionej decyzji zamawiającego.
W przypadku braku weryfikowalnego...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta


![[?]](https://static.presspublica.pl/web/rp/img/cookies/Qmark.png)