Na pierwszym miejscu motoryzacja
Japończycy w Polsce
Na pierwszym miejscu motoryzacja
Koncern Isuzu, który buduje fabrykę silników wysokoprężnych w Tychach, nie spowodował przełomu w zainteresowaniu japońskich inwestorów Polską. Na koniec ubiegłego roku Japonia zajmowała odległe 17. miejsce na liście inwestorów, a jej wkład -- 208, 3 mln USD -- stanowił zaledwie 0, 65 proc. ogółu inwestycji zagranicznych.
Prawdziwy przełom mógłby nastąpić, gdyby np. Toyota zdecydowała się na ulokowanie w Polsce planowanej fabryki skrzyń biegów.
Najwięcej Japończycy zainwestowali w branżę motoryzacyjną. Wiosną 1997 r. rozpoczęła się budowa fabryki silników Isuzu w Tychach, której koszt do końca roku wyniósł 55, 6 mln USD (uwzględniając zaangażowanie pośrednie około 200 mln USD) . Ruszająca latem bieżącego roku fabryka produkować będzie silniki wysokoprężne z bezpośrednim wtryskiem paliwa -- docelowo 300 tys. sztuk rocznie. Będą sprzedawane wyłącznie na eksport, do produkowanych w Europie Zachodniej opli. Po osiągnięciu pełnych zdolności produkcyjnych w 2000 roku tyska fabryka zatrudniać ma 600 osób.
Drugim po Isuzu inwestorem w branży jest Toyota. Wspólnie zkoncernem Nissho Iwai zainwestowała około 9, 5 mln USD. Obie firmy mają po 50 proc. udziałów w Toyota Motor Poland, której własnością jest magazyn części oraz...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta