Myśl cenniejsza niż ręka
Myśl cenniejsza niż ręka
GIOTTO "ŚWIĘTY SZCZEPAN". MUSEO HORNE. FLORENCJA REPRODUKCJA ŁUKASZ TRZCIŃSKI
Przed florencką Galleria dell'Accademia kolejka, złożona głównie z Amerykanów i Japończyków, wije się na długości kilkuset metrów. W upalnym, południowym słońcu Toskanii trzeba czekać na wejście do muzeum co najmniej godzinę. I choć włoskie gazety, rozpisując się o wielkiej wystawie Giotta, nazywają mistrza "Giotto superstar", w salach ekspozycyjnych tłumów nie widać. Jak na florenckie warunki jest tu prawie pusto i kameralnie. Uzbrojeni w kamery i nowoczesne aparaty fotograficzne turyści biegną gdzie indziej. Szybko mijają dzieła reformatora europejskiej sztuki i tłumnie spotykają się pod Dawidem, monumentalną marmurową rzeźbą Michała Anioła, główną atrakcją galerii. W bedekerach zabrakło najpewniej informacji, że gdyby nie osiągnięcia Giotta, atletyczny młodzieniec, wszechobecny w licznych kopiach w całej Florencji, mógłby dziś wyglądać zupełnie inaczej.
Pierwsza, słynna już monograficzna wystawa Giotta odbyła się we Florencji w 1937 roku, jej wagę podkreślają wszystkie opracowania i katalogi. Ekspozycja około dwustu prac Giotta, zorganizowana z okazji sześćsetnej rocznicy śmierci artysty, zaowocowała badaniami naukowymi i spowodowała renesans zainteresowania...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta