Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Wysokooktanowy realizm

15 lipca 2000 | Plus Minus | PK
źródło: Nieznane

WYSTAWA

Retrospektywa Maxfielda Parrisha jest pierwszą próbą krytycznej oceny jego twórczości

Wysokooktanowy realizm

MAXFIELD PARRISH "SZKOLNE DNI (ALFABET)", 1909 R.

FOT. BROOKLYN MUSEUM OF ART

PIOTR KOPSZAK

Maxfield Parrish (1870 - 1966) był jednym z najbardziej niezwykłych artystów amerykańskich, chociaż jego sztuka długo nie znajdowała uznania w oczach artystycznego establishmentu. Zasłynął z cukierkowo słodkich wizerunków dziewcząt w zwiewnych szatach upozowanych na tle nierealnego pejzażu. Te prace podbiły przedwojenną Amerykę.

Ukończenie szacownej Pennsylvania Art Academy, której studentami byli m.in.: Mary Cassatt, Thomas Eakins, Alexander Calder i David Lynch, nie odwiodło go od sztuki popularnej, adresowanej do masowego odbiorcy. Retrospektywna wystawa zorganizowana przez macierzystą uczelnię, pokazywana obecnie w Brooklyn Museum of Art, jest pierwszą próbą krytycznego spojrzenia na twórczość Parrisha, a zarazem okazją poznania mniej popularnych obrazów artysty. Organizatorzy zgromadzili 125 prac, które reprezentują wszystkie okresy jego twórczości. Są wśród nich oryginalne projekty, a także reprodukcje. Parrish był pierwszym artystą współczesnym, dla którego ostatecznym dziełem była reprodukcja, a nie oryginał....

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Brak okładki

Wydanie: 2062

Spis treści

Media, Internet

Zamów abonament