Wysokooktanowy realizm
Retrospektywa Maxfielda Parrisha jest pierwszą próbą krytycznej oceny jego twórczości
Wysokooktanowy realizm
MAXFIELD PARRISH "SZKOLNE DNI (ALFABET)", 1909 R.
FOT. BROOKLYN MUSEUM OF ART
PIOTR KOPSZAK
Maxfield Parrish (1870 - 1966) był jednym z najbardziej niezwykłych artystów amerykańskich, chociaż jego sztuka długo nie znajdowała uznania w oczach artystycznego establishmentu. Zasłynął z cukierkowo słodkich wizerunków dziewcząt w zwiewnych szatach upozowanych na tle nierealnego pejzażu. Te prace podbiły przedwojenną Amerykę.
Ukończenie szacownej Pennsylvania Art Academy, której studentami byli m.in.: Mary Cassatt, Thomas Eakins, Alexander Calder i David Lynch, nie odwiodło go od sztuki popularnej, adresowanej do masowego odbiorcy. Retrospektywna wystawa zorganizowana przez macierzystą uczelnię, pokazywana obecnie w Brooklyn Museum of Art, jest pierwszą próbą krytycznego spojrzenia na twórczość Parrisha, a zarazem okazją poznania mniej popularnych obrazów artysty. Organizatorzy zgromadzili 125 prac, które reprezentują wszystkie okresy jego twórczości. Są wśród nich oryginalne projekty, a także reprodukcje. Parrish był pierwszym artystą współczesnym, dla którego ostatecznym dziełem była reprodukcja, a nie oryginał....
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta